Eerste 2 weken Suriname  (24aug – 8 sep)

17 september 2019 - Paramaribo, Suriname

24 augustus stapte ik het vliegtuig in op Schiphol richting Paramaribo. Het was een vlucht van 9 uur lang, daar zag ik best tegen op maar ik heb me goed kunnen vermaken. Eenmaal aangekomen duurde het wel 3 uur voordat we bij ons verblijf waren dus dat was wat minder.

Eerste indruk van het land en huis:

We zaten dus een uur in de taxi voordat we ‘thuis’ waren en hebben onderweg dus veel gezien hoe de mensen hier leven. Ik wist dat Suriname een arm land was, maar zo arm had ik niet verwacht. Waar sommige mensen in wonen is niet te beschrijven. Ik dacht alleen maar wat heb ik het toch goed in Nederland. Alle arme en rijken wonen ook door elkaar. Dus dan staan er een paar krottehuizen langs elkaar en nog geen 10 meter ernaast een dikke villa.

Het was donker toen we eenmaal bij het huis aankwamen, en toen dachten we echt: OMG waar zijn we beland!? Het was een enge straat waar rare mensen ook allemaal rondhangen ect. Het huis zag er ook best eng uit en al helemaal in het donker. Eenmaal binnen kregen we onze kamers dat was ook niet veel, alleen een bed, kast en een tafeltje van heel oud hout. Alles kraakt dus ook super erg. Toen zagen we het bestek, borden, glazen, pannen ect. Nou ik kon wel overgeven, alles was heel vies en goor. We hebben ons servies dus ook opnieuw zelf gekocht. Tot nu toe viel alles dus best vies tegen.

De volgende ochtend zag het huis en de straat er al minder eng uit in het daglicht. Aantal dagen verder en we zijn gewend een het huis en de buurt. Alleen mogen we als het donker word niet meer buiten rond lopen omdat dat slecht kan aflopen voor ons.

Stage ervaringen :

De eerste dag ging ook niet helemaal soepel want we hebben 2,5 uur gerezen om daar te komen terwijl het maar maximaal 30 min zou duren. De bussen hier hebben geen tijden dus die komen maar wanneer ze willen. We staan dus vaak een uur te wachten in de hitte.

De stage zelf was wel even wennen. Zowat alles ging anders. Om te beginnen moeten de kinderen hier zelf eten meenemen voor hele dag en in Nederland krijg je gewoon eten op stage (op de mijne althans). Ze hebben geen commode waar ze de kinderen op kunnen verschonen dus de kinderen staan als ze worden verschoond. op de baby groep ligt wel een aankleedkussen. In Nederland wordt er heel streng gelet op de voeding voor de kinderen, geen ongezonde dingen zoals suiker, zoet ect. Maar hier op stage eten de kinderen koekjes, snoepjes, chips, toetjes ect. Ze eten dus geen fruit of groentes maar wel brood. In Nederland ben je ook altijd druk bezig met activiteiten, kinderen aandacht geven, administratieve dingen ect. Maar de leidsters hier doen helemaal niks, ze zitten alleen op een stoel en heel af en toe gaan ze iets doen/maken met de kinderen. In Nederland slapen kinderen rond de 3 jaar niet meer, hier moeten alle kinderen (0-12 jaar) slapen van 13u tot 15u. de kinderen slapen niet in bedjes zoals in nederland maar ze slapen op matjes allemaal bij elkaar. De kinderen luisteren ook voor geen meter ook niet naar de leidsters zelf. de naschoolse kinderen luisteren wel goed. Voor dat de kinderen naar bed gaan, gaan ze baden. 1 leidster doet alle kinderen van alle groepen baden. Alle kinderen eten hier ook warm, dat krijgen ze wel van de opvang (als je er voor betaald dan). Ze krijgen meestal rijst met kip of rijst met knakworst stukjes of bami ect. Meestal zit er ook geen groenten bij maar bruine bonen uit een pot. Zelf vond k het er niet smakelijk uit zien.

Aangezien we altijd lang over het reizen deden hebben we met overleg van school een andere stage gezocht. Dit is gelukt dus we hebben 2 weken op Weid Mijn Lammeren stage gelopen. Na een week begonnen we echt te wennen aan de kinderen en leidsters en hadden dus onze draai wel gevonden. We vonden het dus ook jammer om afscheid te nemen. Stage ging er zelf gelukkig ook  goed mee om en snapte dat we naar een andere stage gingen.

1. Metta:
    17 september 2019
    Leuk hoe je je ervaringen beschrijft. Ben benieuwd waar je nu stage loopt en hoe het daar bevalt.