17 oktober 2019

20 oktober 2019 - Paramaribo, Suriname

Vandaag stond ik bij de 3-4 jarige met mijn collega Sonja op 26 kinderen. Het was dus heel erg druk op de groep, drukker dan normaal. Kinderen waren onrustig, luisterde niet, rende door de klas etc. En mijn andere collega van deze groep had verlof.

In de ochtend doen we altijd een kring met de kinderen alleen Sonja moest ineens op gesprek dus moest ik de kring gaan doen. Dat vindt ik niet zo heel erg maar het waren 26 drukke kinderen. Ik begon de kinderen vragen te stellen over welke dag het is, dan moet je de regels doornemen en daarna heb ik een boekje voorgelezen. Aan het eind van het verhaaltje merkte ik dat de kinderen hun concentratie kwijt raakte. Het was 19:15 en Ik moest nog tot 9:30u in de kring zitten. Dus ging ik maar liedjes met de kinderen zingen. Na het 2e liedje begonnen sommige kinderen al op te staan, niet meedoen, elkaar irriteren, slaan etc. En dat is natuurlijk niet de bedoeling maar ik kreeg de kinderen ook niet meer stil en op zijn plek dus heb ik ze terug aan tafel laten zitten en hun brood laten pakken.

Sonja was nog steeds niet terug op de groep en het was één groot drama. De één wou niet eten, de andere was aan het rennen door de klas, andere waren weer aan het huilen/schreeuwen/krijsen omdat ze naar hun zus wouden etc. Uiteindelijk heb ik iedereen zo ver gekregen dat al het brood werd gegeten door even goed boos te worden.

Toen heb ik de kinderen aan het tekenen gezet en Sonja kwam terug. Ik stelde voor om de kinderen naar buiten te laten gaan omdat ze heel druk waren dus dat deden we toen ook.

Na het warm eten is het bedtijd en alle kinderen die laat worden gehaald gaan slapen. Dus ik dacht eindelijk even rust. Maar toen kwamen de werkmannen en die moeten precies langs ons zijn waar ze gingen boren, slijpen, timmeren enz. Dus de kinderen werden helemaal gek, begonnen te gillen, op te staan en gingen niet meer slapen. Sonja moest weer weg voor een gesprek dus ik stond er weer alleen voor. Het begon ook nog is te onweren dus de kinderen werden nog drukken. En ik kreeg de kinderen niet stil want ze luisterde niet.

Aan het eind van de dag had ik nog 8 kinderen maar Sonja was er nog steeds niet en om die kinderen rustig te krijgen had ik mijn telefoon aangezet met kinderliedjes waar ze naar mochten kijken en luisteren. Uiteindelijk kwam er een andere collega maar die deed niet echt iets.

uiteindelijk heb bijna de hele dag alleen gestaan met 26 kinderen, en dat doe ik nooit meer. Ik vind ook niet dat je een stagiaire zo lang alleen kan laten met een groep die je ook nog niet zo goed kent. Aan het eind van de dag was ik helemaal gesloopt.

1. Dominiqe van der Vorst:
    7 november 2019
    Hoi Eline,
    Ziet er leuk uit, al je verslagen en foto's.
    Ik wens je nog veel meer leerzame momenten toe.
    Liefs, tante Dominique